Jumaat, 21 Disember 2012

Resepi 5 : Kek Durian

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera

      Banyak sangat durian dekat rumah, nak buat durian crepe kuali non-stick tak ada tapi saya pernah buat beberapa kali guna kuali leper rasanya sedap. Kalau saya buat lagi saya akan kongsi resepi dengan pengunjung blog saya tapi kali ini saya nak buat kek durian sebab whipping cream tak cukup.

By : Mat gebu
Rujukan : Myresipi




Bahan-bahan ( 10 - 15 orang )

  • 185 g mentega
  • 150 g gula aising
  • 4 biji telur Gred A, asing kuning dan putihnya
  • 185 g tepung berserbuk penaik (self raising flour), diayak
  • 125 g isi durian segar, dikisar
  • Secubit cream of tartar

Cara-cara

  1. Pukul mentega dan gula hingga putih. Masukkan kuning telur satu persatu sambil terus memukul hingga kembang dan gebu.
  2. Masukkan tepung berselang - seli dengan isi durian hingga habis. Gaul hingga rata.
  3. Dalam mangkuk lain pukul putih telur bersama secubit cream of tartar hingga kembang dan kental. Kaup dan gaulkan ke dalam adunan kek tadi menggunakan senduk secara sehala (jangan terlebih gaul) hingga rata.
  4. Tuang dalam tin kek yg telah digris dengan mentega dan alas dasarnya dgn kertas minyak. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 175C selama 40 - 50 minit. Bergantung pada oven masing-masing.
  5. Uji kek dengan cara mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek jika lidi itu keluar licin, kek anda telah masak. Selamat mencuba.....


Sekian, terima kasih

Tiada ulasan: