Sabtu, 9 Februari 2013

Resepi 6 : Chocolate Milo Crepe

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera

Setelah sekian lama ma saya beli kuali non-stick kini baru saya guna untuk membuat chocolate milo crepe. Di sini saya ingin memberitahu pengunjung masalah yang dihadapi sebelum membuat chocmilo crepe :
 *  non-dairy whiping cream habis terpaksa keluar pergi beli semalam.
 *  soft chocolate/ chocolate spread tak ada saya guna coklat masakan dan gunakan teknik double boling.
 *  pewarna brown tak ada
Tetapi saya tidak berputus asa untuk membuat dan gambar di bawah adalah hasilnya.




By : Mimi Norsila
Rujukan : Kesayanganku Kehidupanku

Bahan :
 - 100g tepung gandum
 - 100g tepung ubi


 - 50g tepung jagung
 - 50g tepung kastard
 - 200ml susu cair
 - 600ml air biasa
 - 4biji telur A
 - 5sdb gula
 - 5sdb minyak masak (saya terlupa nak letak)
 - 2sdb serbuk koko
 - 1sdt choc emulco 
 - sedikit esen vanila
 - sedikit pewarna brown ( saya tak letak )
Cara-Cara
1. Campurkan semua bahan-bahan tepung gandum,tepung ubi, tepung jagung, tepung kastard,susu cair,air biasa,4 biji telur,gula, minyak masak,serbuk koko, choc emulco,esen vanila & pewarna coklat. 
2. Kacau sampai sebati menggunakan whisk. 
3. Tapis dan masak atas kuali leper.
Filling
-Whiping Cream (Value Pride) *my choice ^__^
-Soft chocolate/chocolate spread ( saya guna coklat masakan )
-Milo
Cara-caraFilling
1. Pipe kan cream>Soft chocolate>Milo>Soft Chocolate 
2. Tutup balik dengan Whiping cream 
3. Kemudian lipat kulitnya.

p/s : rasanya masih sedap walaupun saya tidak mengunakan resepinya 100 peratus.

Sekian, terima kasih

Tiada ulasan: