Jumaat, 8 Februari 2013

Review Novel 1 : Satu Janji

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera

Tujuan saya menulis entri ini ialah untuk berkongsi apa yang telah saya baca dan mengajak anda membaca novel yang saya review. Untuk pengetahuan anda saya mengambil masa dua hari untuk membaca dan memahami jalan ceritanya. 

Sinopsis belakang novel :
Balas dendam, pencarian keluarga kandung, keadilan, kasih sebuah percintaan,air mata dan kesetiaan seorang lelaki yang bernama suami, adalah satu janji yang melingkari hidup Luqman.

Tragedi pembunuhan ayah Luqman, telah membuka satu rahsia yang menjadi jalur pengkhianatan. Pada ketika inilah Luqman menemui Adelia Mustapha. Kasih dan cinta Luqman, rupa-rupanya mrnjadi racun berbisa di hati Adelia. Janji yang begitu teguh di hati Luqman akhirnya membawa musibah. Dengan segala kudrat, Luqman berusaha bangkit untuk menggapai janjinya semula.
Dan di hadapannya ada seseorang yang telah menghulurkan tangan untuk membantu Luqman melaksanakan satu janji yang pernah terungkai.






Review saya :

Satu janji berkisarkan sebuah kisah tentang penderitaan seorang lelaki yang terpaksa berhadapan dengan janjinya sendiri. Balas dendam, pencarian keluarga kandung, keadilan, kasih sebuah percintaan, air mata dan kesedihan seorang lelaki yang bernama suami, adalah satu janji yang melingkari hidup Luqman.

Luqman Hakim, ialah seorang anak yatim yang dibesarkan oleh sebuah keluarga angkat kaya dan sangat menyayanginya.

Kisahnya bermula, apabila tragedi pembunuhan Dato' Abdullah ( ayah angkat Luqman) telah membuka satu rahsia yang tersimpan di syarikat Dato' Abdullah. Luqman kemudian, menggalas tanggungjawab di pejabat bagi menggantikan ayahnya. Dalam kes pembunuhan Dato' Abdullah, Khalid disyaki oleh pihak polis kerana pada malam kejadian Khalid bertengkar dengan Dato' Abdullah.

Ketika Luqman pergi melawat rumah anak yatim dia jatuh cinta pada Adelia Mustapha saat memandangnya. Seterunya pertemuan di gerai milik keluarga Adelia membuatkan dia belajar cara menebar roti canai daripada Kadir dan dia menyamar sebagai penebar roti canai untuk menghampiri Adelia. Dia mahu Adelia jatuh cinta padanya kerana dirinya, bukan pada harta bendanya. Malangnya, usaha untuk memikat Adelia sukar kerana Adelia sudah punya pilihan hati, tetapi kerana keterlanjuran janji Adelia pada keluarga " mana-mana lelaki yang masuk meminangnya dahulu itulah calon suaminya", membuatkan pinangan Luqman terpaksa diterima Adelia tanpa rela.

Kasih dan cinta yang Luqman beri pada isterinya itu, rupa-rupanya menjadi racun berbisa di hati Adelia. Dia tidak dapat menerima Luqman malah membenci suaminya. Namun, janji yang begitu teguh di hati Luqman akhirnya membawa musibah. Dengan segala kudrat, Luqman berusaha bangkit untuk menggapai janjinya semula.

Disebabkan satu insiden, Luqman dan Adelia terpisah. Berbagai cara yang digunakan oleh Luqman untuk menyelamatkan isteri kesayangan itu walaupun dia tahu kehadirannya di sisi Adelia bakal menambahkan lagi derita di hati Adelia. Disinilah, penculikan Adelia menjadi titik tolak permulaan segala-galanya terungkai. Akhirnya, selepas insiden ini Adelia mula jatuh hati pada Luqman. Namun, Luqman menyipikan diri kerana janji yang dibuat bersama Adelia. Adelia mula rasa bersalah.

Akhirnya, disebalik janji seorang Luqman Hakim, ada seorang yang menghulurkan tangan untuk membantu Luqman melasanakan satu janji yang pernah terungkai. Siapakah dia? bacalah dalam novel...

Yang mengejutkan, Laila sebenarnya adalah anak kepada tukang cuci di syarikat Luqman (ibu tiri Luqman). Dan dari situ, terungkailah sejarah kenapa dan bagaimana Luqman telah dihantar ke rumah anak yatim. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut penutupnya belilah novel ini di kedai yang berhampiran atau meminjam daripada orang.

Sekian, terima kasih


Tiada ulasan: